Η αρχαιότερη παραλιακή πόλη της Βόρειας Ελλάδας είναι η Καβάλα. Τα ίχνη της χάνονται στα βάθη της προϊστορίας καθώς οι επίσημες καταγραφές της αρχαίας Νεάπολης φθάνουν στον 7 αιώνα π.χ. ενώ η σημερινή πόλη της Καβάλας περιλαμβάνει στον ιστό της εκτός από την χερσόνησο της Νεάπολης και την αρχαία Θρακική Αντισάρα μια πόλη πολύ αρχαιότερη της οποίας η χρονολογία της ίδρυσης δεν είναι καν γνωστή.
Η θάλασσα ήταν πάντοτε το κυρίαρχο στοιχείο της πόλης στην διάρκεια όλων αυτών των 40 αιώνων της ύπαρξης της η ζωή και ο τροφοδότης της οικονομίας της. Το αμφιθεατρικό βραχώδες ανάγλυφο της πόλης και η έλλειψη κάποιων αξιόλογων επίπεδων εκτάσεων κατάλληλων για γεωργική καλλιέργεια δημιούργησαν από τους αρχαιότερους ακόμη χρόνους το άρρηκτο δέσιμο των κατοίκων της με την θάλασσα.
Πολύ σύντομα στην αρχαία Νεάπολη δημιουργήθηκαν οι πρώτες χερσαίες ναυπηγικές μονάδες στις βόρειες ακτές του Αιγαίου με την περίφημη ναυπηγική ξυλεία της Θάσου. Έκτοτε και μέχρι σήμερα η ναυπηγική αποτελεί μια σημαντική ναυτική απασχόληση των κατοίκων μια σχολή τοπικών μαστόρων με μεγάλη φήμη και πλουσιότατη παράδοση. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 1591 οι λίγοι Χριστιανοί της Καβάλας δούλευαν μεροκάματο στο ναυπηγείο για την κατασκευή της γαλέρας του Μπέη της Καβάλας το οποίο ευρίσκετο στην παραλία της συνοικίας του Βύρωνα (Κουτσουκ Ορμάν).
Αργότερα στις αρχές του 20ου αιώνα η πόλη της Καβάλας είχε τρία μεγάλα ναυπηγεία ένα στην παραλία του Βύρωνα ένα εμπρός στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου και ένα πίσω από τις Καμάρες και τέλος με την ανάπλαση της πόλης και την κατασκευή του λιμένος τα ναυπηγεία συγκεντρώθηκαν στην σημερινή θέση πίσω από τις Καμάρες όπου και σήμερα βρίσκετε το κέντρο παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης.
H Καβάλα βρίσκεται στο κέντρο μιας περιοχής η οποία μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένας από τους πλουσιότερους ψαρότοπους της χώρας. Η εκτεταμένη υφαλοκρηπίδα το πλάτος της οποίας ξεπερνά σε ορισμένα σημεία τα 30 ν.μ. η ομαλή κατωφέρεια και η ύπαρξη μεγάλων εκτάσεων με επίπεδο και χαλαρό υπόστρωμα προσφέρουν ένα μεγάλο πεδίο για αλιευτική δραστηριότητα Η αλιεία στην Καβάλα αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό κλάδο της πρωτογενούς παραγωγής και συμβάλει σε μεγάλο ποσοστό στην οικονομία της περιοχής.
Οι 7-8000 τόνοι αλιευμάτων που διακινούνται κάθε χρόνο μέσω της ιχθυόσκαλας αποφέρουν έσοδα 10,000,000 € στα 3000 περίπου άτομα που εμπλέκονται στον τομέα της αλιείας και της διακίνησης αλιευτικών προϊόντων Η αλιεία λοιπόν συνεχίζει μια παράδοση αιώνων και η Καβάλα παραμένει μέχρι και σήμερα ένα από τα σημαντικότερα αλιευτικά ορμητήρια του Ελληνικού χώρου. Ένας ακόμη συνδετικός κρίκος στην αλυσίδα της ναυτικής παράδοσης της Καβάλας είναι η Εμπορική της Ναυτιλία.
Από τον 7 π.χ. αιώνα οι θαλάσσιοι δρόμοι από την Νότια Ελλάδα, τα νησιά του Αιγαίου και τις Μικρασιατικές πόλεις κατέληγαν στην αρχαία Νεάπολη-σημερινή Καβάλα η οποία έτσι αναδείχθηκε σύντομα σ” ένα αξιόλογο εμπορικό λιμάνι.
Η ιστορία αυτή συνεχίσθηκε στο πέρασμα των αιώνων. Αναφέρουμε μόνον την άφιξη του Αποστόλου των εθνών Παύλου την διακίνηση εμπορευμάτων κατά τους Βυζαντινούς χρόνους και την περίοδο της Τουρκοκρατίας αλλά και την μεγαλύτερη πανελληνίως διακίνηση καπνού προς το εξωτερικό κατά τους νεότερους χρόνους φθάνοντας έως και σήμερα στις μοναδικές στην Ελλάδα θαλάσσιες εγκαταστάσεις άντλησης πετρελαίου που από το 1981 με παραγωγή 25000-30000 βαρέλια ημερησίως.
Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε την ΒΦΛ που ιδρύθηκε το 1961 με αυτοδύναμο ανεξάρτητο ιδιόκτητο λιμάνι , με μια ετήσια άφιξη πλοίων για φορτοεκφόρτωση περίπου 250, και ούτε φυσικά την διακίνηση των χιλιάδων επιβατών με τα πλοία της ακτοπλοΐας ,των τουριστών με την μεγάλη άφιξη των κρουαζιερόπλοιων και τέλος των διαφόρων εμπορευμάτων από τον κυρίως λιμένα της Καβάλας όπως σιτηρά μάρμαρα πρώτες ύλες κ.λ.π.
Βασιζόμενοι λοιπόν στην τεράστια αυτή ναυτική ιστορία και παράδοση των 40 αιώνων της ύπαρξης αυτής της πόλης μια παρέα φίλων Καβαλιωτών ξεκινήσαμε την προσπάθεια πραγματοποίησης ενός ονείρου, την ίδρυση ενός ναυτικού μουσείου.
Στο Ναυτικό Μουσείο της Καβάλας πραγματοποιούνται ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα έπειτα από τηλεφωνική συνεννόηση.
Η είσοδος είναι δωρεάν.